Una imatge poc nítida amb les autoritats locals al balcó de l’Ajuntament, és l’única que es té de la proclamació de la Segona República a Terrassa l’abril de 1931. Forma part de l’exposició itinerant ‘Tres dies d’abril’, produïda pel Memorial Democràtic arran dels 90 anys d’aquell moment històric, i que es pot veure al pati de la Casa Alegre fins el dia 24.
A banda d’aquesta fotografia del Raval que es conserva a l’Arxiu Tobella, a la mostra n’hi una seixantena més, tant de l’anunci en altres ajuntaments catalans com d’escenes de celebració popular entre el 14 i el 17 d’abril del 31.
La inauguració de l’exposició ha estat el primer acte de Vicenç Villatoro com a president del Memorial Democràtic.
Paral·lelament, a l’interior de la Casa Alegre es posa en valor la gran taula del menjador com a peça simbòlica de la República. I és que en aquesta taula es va reunir un dels darrers consells de Ministres d’aquest període. A aquella època el moble era a la Torre Salvans, a La Barata, on el president Manuel Azaña havia fixat la residència al 1938. La taula, juntament amb un plafó que la contextualitza, formen part de l’espai expositiu ‘La República a l’ombra’, emmarcada en una iniciativa de la Diputació que recorre 25 museus del país, amb aportacions d’objectes locals.
Les dues mostres posen fi als actes que s’han organitzat a la ciutat des de l’abril en motiu dels 90 anys de la proclamació de la República.

Proclamació de la República des del balcó de l’Ajuntament (Arxiu Tobella / Arxiu Municipal de Terrassa)