El 35% del comerç català necessita fer canvis per sobreviure

Més d’una tercera part dels comerços catalans haurà de reinventar-se per sobreviure. Aquesta és una de les conclusions de l’últim estudi realitzat per l’Escodi, l’Escola Universitària de Comerç i Distribució de Terrassa. L’estadística es refereix al 35% d’establiments on les vendes han empitjorat el darrer any, una tendència important però encara no majoritària: el 40% dels establiments ha mantingut vendes i beneficis. Només han millorat al 25% restant.

Els motius de la mala marxa dels comerços són diversos: el creixement del comerç electrònic, els preus com a màxima prioritat dels consumidors i la pèrdua de pes de les campanyes de Nadal i de rebaixes d’hivern. En aquest sentit, les percepcions dels comerciants catalans són clares: el 63% culpa del descens de vendes l’hàbit creixent de comprar per internet i el trenta per cent les multinacionals amb preus tan baixos que és impossible competir-hi. L’argument que més ha crescut respecte anys anteriors és el de la possible crisi, compartit pel trenta per cent dels establiments.

Una altra de les conclusions d’aquest estudi d’Escodi és la ràpida implantació del Black Friday: el darrer mes de novembre la van seguir el seixanta-tres per cent de les botigues, quan any abans ho havien fet menys de la meitat, el 48% per cent. Tot i això, més de la meitat de comerciants consideren que el Black Friday fa baixar les vendes del Nadal, ja que són moltes les famílies que n’avancen les compres. La de Nadal és la campanya amb més vendes per al quaranta-set per cent de les botigues, però el quaranta-cinc per cent consideren que aquestes darreres festes han sigut molt més fluixes que les anteriors. Les rebaixes d’hivern tampoc revifen i confirmen una tendència a la baixa iniciada el dos mil disset: el quaranta-dos per cent dels comerços asseguren que les vendes continuen reduint-se.

El to pessimista del comerç català es posa de manifest en aquesta enquesta sobre la salut del comerç fins i tot referint-se a l’estat d’ànim dels consumidors: la meitat exacta dels botiguers catalans afirma que els ànims dels seus clients a l’hora de comprar és pitjor respecte un any enrere.