El Gremi de Transport considera inassumible la Zona de Baixes Emissions, en vigor l’1 d’abril

Els transportistes catalans es mobilitzaran contra la Zona de Baixes Emissions aprovada per l’Ajuntament de Barcelona i que prohibeix circular els vehicles que superin la contaminació establerta. Les associacions catalanes emeten un manifest de rebuig per ser un projecte “inassolible i poc realista”. L’ordenança de baixes emissions amb una extensió de 95 kilòmetres entre el municipi de Barcelona i les àrees limítrofs, estableix la prohibició que els vehicles de repartiment i distribució de mercaderies sense distintiu puguin prestar els seus serveis habituals a partir d’aquest mes d’abril, fet que suposa la pràctica prohibició per la meitat de la flota de circular, majoritàriament autònoms i petites empreses familiars, segons els transportistes.

En el manifest, subsdcrit per més de 2.000 afectats, amenacen amb mobilitzacions si l’Ajuntament de Barcelona no s’avé a negociar una solució viable i realista pel sector. L’objectiu de l’ordenança aprovada junt amb d’altres municipis és reduir la contaminació ambiental a l’àrea metropolitana de la capital. A partir de l’1 d’abril i després de les restriccions de trànsit en varis municipis a l’entorn de Barcelona, es contempla la prohibició de circular per la Zona de Baixes Emissions en l’àmbit de les rondes de Barcelona, les furgonetes, camions i autobusos que no disposin de l’etiqueta de la Direcció General de Trànsit.

Aquesta mesura sempre ha comptat amb el rebuig, per considerar-la inasumible i poc realista, de les principals associacions catalanes de transportistes com el Gremi de transports i Logística de Catalunya, AGTC i ASTAL Comtal, integrades a la Federació Nacional d’Associacions de Transports d’Espanya-Fenadismer. Els transportistes asseguren que l’aplicació de l’ordenança representarà a la pràctica, l’expulsió de gairebé la meitat del transport que actualment opera a Barcelona. En concret el 56 per cent dels vehicles lleugers i el 59 per cent de pesants censats a la capital i dedicats al transport de mercaderies, segons un estudi de la pròpia ordenança per valorar l’impacte econòmic de la mesura.

El transport de mercaderies per carretera és un servei essencial i necessari, sempre al servei de les persones i de les empreses, regulat en la Llei 16/1987 d’Ordenació del Transport Terrestre. Per això i segons el sector, les diferents Administracions Públiques tenen l’obligació de garantir i promoure les condicions per a l’adequada pràctica del transport de mercaderies. Segons els transportistes la regulació i implantació de la ZBE de Barcelona no ha anat acompanyada de les adequades modificacions normatives i ajudes a les quals s’havia compromès l’Administració per a la reconversió del sector i poder-se implantar la mesura de forma no traumàtica. Aquestes circumstàncies, sumades a la crisi sanitària i econòmica causada per la pandèmia del COVID-19, han impossibilitat que els autònoms i les pimes del transport hagin adaptat les seves flotes de vehicles als requisits establerts en l’ordenança de la ZBE de Barcelona, la qual cosa posa en perill tant la distribució de béns i serveis a Barcelona, com els milers de llocs de treball que d’ella depenen.