El RACC alerta del col·lapse de Rodalies per les restriccions de trànsit a les ZBE de Barcelona

Abans de l’entrada en vigor de les restriccions dels vehicles a les Zones de Baixes Emissions de Barcelona, un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya alerta de que 5 línies de Rodalies ja superen el 100 per cent d’ocupació en hora punta. El 2017 més de 134.000 vehicles que entren i surten de Barcelona hauran de buscar alternatives de mobilitat en no disposar d’etiqueta per poder circular per les Zones de Baixes Emissions. En calcula que fins a 18.000 persones entren i surten cada dia de la capital.

Segons una enquesta feta per l’estudi, la meitat dels usuaris que es mouen sense etiqueta entre Barcelona i l’Àrea Metropolitana asseguren que faran el canvi al transport públic. En l’actualitat les línies de Rodalies de Renfe R1, R2, R2 Sud, R3 i la R4 que passa per Terrassa, superen el 100 per cent de la capacitat en l’hora punta del matí, entre les 8.30 i les 9.00. Per la seva banda els Ferrocarrils de la Generalitat en general arriben al 88 per cent de l’ocupació en l’hora punta, i supera la seva capacitat total a la línia de Terrassa. Les línies de Bus Express circulen amb una mitjana del 75 per cent de la seva capacitat en les hores pic del matí.

Per això l’informe del RACC alerta que si no s’apliquen actuacions de millora, el sistema de transport metropolità difícilment podrà satisfer l’increment de la demanda en els corredors del Delta del Llobregat i el Maresme, ja que l’ocupació mitjana superarà el 100 per cent. L’”Anàlisi de la capacitat del transport públic als accessos de Barcelona” avalua l’ocupació de l’actual sistema de transport metropolità i preveu la demanda dels nous passatgers que buscaran un transport alternatiu al seu vehicle sense etiqueta ambiental.

És previst que partir de l’1 de gener del 2020 s’apliqui la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a l’interior de les rondes de Barcelona. En total l’estudi ha analitzat 42 de les 50 línies entre les 7.30 i les 9.30 hores del matí. Per això el RACC demana a les administracions mesures per incrementar la capacitat del transport públic interurbà de connexió entre Barcelona i l’entorn metropolità, una gestió més eficient de les infraestructures viàries i ferroviàries, i millorar l’eficiència en l’ús del vehicle privat.