FEM Vallès porta a la Sindicatura de Comptes la desigual inversió en mobilitat entre territoris

La plataforma FEMVallès porta a la Sindicatura de Comptes de Catalunya la desigualtat en la inversió en mobilitat entre territoris i reclama més equitat en les actuacions de l’Autoritat Metropolitana del Transport, l’ATM. El document que ha presentat l’entitat desengrana en 34 pàgines els greuges de la política inversora de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Uns greuges que segons l’associació apliquen una política de discriminació entre la primera corona metropolitana i la resta del país des de fa dècades.

La base d’aquesta discriminació radicaria en el mètode pel qual s’avaluen les futures actuacions en mobilitat. Per la seva banda la Sindicatura de Comptes afirma que tindrà en consideració la documentació presentada de cara a futures fiscalitzacions. Entre d’altres dades, la plataforma critica que un barceloní rebi 9 cops més en inversió de mobilitat que un vallesà. Els dels vallesos posen en dubte l’estratègia de l’ATM de créixer “endins” quan la demanda es troba “a fora” com demostren les dades en les extensions de la línia del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat.

El problema s’agreuja quan a algunes ubicacions del centre metropolità es planteja duplicar línies de transport públic amb diferents mitjans. Per exemple, entre Cornellà i Sant Feliu de Llobregat, el Pla Director d’Infraestructures, el PDI de l’ATM preveu l’ampliació del metro tot duplicant l’actual línia de Rodalies. També estan previstes noves línies de tramvia duplicant els serveis de Rodalies entre Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei i entre Badalona i Sant Adrià del Besòs. Aquestes actuacions clamen al cel quan al Vallès i a la perifèria metropolitana no s’hi preveu cap actuació d’ampliació, almenys fins a la caducitat del PDI l’any 2030.

La Sindicatura de Comptes de Catalunya respongué el passat 26 de febrer comunicant a FEMVallès que l’ATM ha estat objecte de diverses fiscalitzacions i que es tindrà en compte la documentació facilitada de cara el futur. Cal recordar que la Sindicatura de Comptes va publicar el novembre passat un alarmant informe sobre la línia L9. On s’acumulen 5.000 milions d’euros de sobrecost a causa d’irregularitats en la contractació i es demostren exagerades les previsions de demanda. La Sindicatura actua com a autoritat auditora de les diferents activitats del sector públic i com a responsable d’un cert control.

La demanda presentada per FEMVallès posa de manifest les desigualtats de tarifes i d’inversió entre la capital i la resta de Catalunya. Podeu trobar la documentació que FEMvallès ha aportat a la Sindicatura de Comptes de Catalunya clicant aquí.