Gestionar les emocions també es pot aprendre a les aules

Les persones són vulnerables a les emocions. Això no té una connotació negativa, tot el contrari: les predisposa a actuar davant els constants canvis de l’entorn. L’adolescència és una època especialment complicada. És l’edat on es forma la personalitat però també on debuten la majoria de trastorns mentals, algunes addicions i, fins i tot, el risc de suïcidi és més elevat (és ja la primera causa de mortalitat entre els catalans i les catalanes d’entre 15 i 35 anys).

Per això, aprendre a gestionar les emocions a l’adolescència és tan important perquè pot prevenir problemes de salut mental a llarg termini.

Això és el que fa el programa Emocional.reg que imparteix la Fundació Trastorn Límit: dota els joves d’habilitats per gestionar bé aquests sentiments. La teràpia s’anomena dialèctica conductual, ve dels Estats Units i és pionera a l’estat espanyol.

765 estudiants de 7 instituts de Terrassa i Matadepera ho practiquen (Can Jofresa, Torre del Palau, Jaume Cabré, Cavall Bernat, Tecnos, Santa Eulàlia i Matadepera).Aquests alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Santa Eulàlia participen en una de les 30 sessions del programa. Treballen aspectes com la tolerància al malestar i la frustració, la regulació emocional, el minfulness i les relacions interpersonals.

Actualment, dues auless de segon d’ESO del centre hi participen. L’any que ve els professors, ja formats, impartiran les classes i la Fundació els assessorarà.

El programa és un dels quatre que formen el Projecte d’Especialització Competitiva Territorial (PECT), focalitzat bàsicament en l’àmbit de la salut, liderat per l’Ajuntament i finançat al 50% per Europa. A aquesta sessió pràctica hi ha assistit, entre altres, el tinent d’alcalde de Promoció Econòmica i Projecció de la Ciutat, Isaac Albert.