Ampliaran la línia Barcelona – Vallès de Ferrocarrils amb un nou túnel entre Barcelona i Sant Cugat

El Govern avança en el projecte per a l’ampliació de la capacitat de la línia Barcelona-Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i licitarà properament la redacció de l’estudi informatiu per construir un nou túnel entre Barcelona i Sant Cugat. Així ho ha anunciat avui la consellera de Territori, Ester Capella i Farré, en una conferència al Cercle d’Infraestructures.

En els darrers anys, la línia ha experimentat un gran creixement en la demanda que portarà la infraestructura al límit de la seva capacitat en els propers anys. Per aquesta raó, “el desembre passat, FGC va implantar noves freqüències amb 15 nous trens i noves instal·lacions que han permès un servei de 24 trens en hora punta” a través del túnel de Collserola, “traient el màxim rendiment de la infraestructura actual”, ha recordat la consellera.

L’any 2019, el Departament de Territori va encarregar un estudi inicial per analitzar la viabilitat de possibles alternatives de millora de la capacitat i connectivitat dels Ferrocarrils al Vallès. Més enllà d’altres projectes ferroviaris, l’anàlisi estableix l’interès d’un nou túnel al corredor de Vallvidrera, entre Barcelona i Sant Cugat, que donaria resposta no només a la saturació actual de la línia sinó a la demanda futura de mobilitat entre Barcelona i el Vallès.

Aquesta nova infraestructura permetria una reducció del temps de viatge de pràcticament 15 minuts i multiplicaria per 2,5 la capacitat actual de transport, passant de 60 a 150 milions de viatges anuals. A més, facilitaria la integració urbana de l’estació de Sant Cugat i permetria impulsar nous intercanviadors al centre de Barcelona per facilitar l’enllaç entre diferents operadors de transport.

Integració tarifària

També en relació amb el sistema de transport públic, la titular de Territori ha expressat “el meu compromís” perquè “la integració tarifària de tot Catalunya sigui efectiva l’1 de gener de 2025”. La integració permetrà “la implantació d’un nou sistema tarifari basat en els quilòmetres recorreguts i amb una major bonificació per als usuaris que fan un ús recurrent del sistema de transport”, ha explicat.