La B-40 completa el trajecte de Terrassa a Abrera després de 17 anys d’obres i ja mira cap a Sabadell

La B-40, l’autovia orbital que connecta el Vallès Occidental amb el Baix Llobregat, ja és una realitat disset anys després de començar-se’n les obres. Després d’un munt de retards aquest divendres s’han posat en servei els 6,1 quilòmetres pendents, entre Olesa i Viladecavalls.

La inauguració, al terme d’Olesa, l’ha presidit el ministre de Transports, i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, el vuitè titular del ministeri des que es van adjudicar les obres, al 2007. La consellera de Territori, Ester Capella, ha estat la gran absent a la cita.

D’Abrera a Olesa i de Viladecavalls a Terrassa ja s‘hi podia circular des del 2010. Però les obres del tram del mig van estar anys parades per les dificultats pressupostaries, imprevistos tècnics i per les complexitats de travessar la Serra de Can Ribas.

S’han fet dos túnels de Voltrera, bessons i un per sentit, de 1.250 metres de longitud i 16 d’amplada. El traçat inaugurat aquest divendres inclou quatre viaductes dobles per travessar els barrancs.

Un estalvi de temps gairebé un quart d’hora

Ara el trajecte entre Terrassa i Abrera es fa en 7 minuts. Fins ara es feia en més de 20 per la carretera de Martorell o per les autopistes C-58 i AP7.

En els 13 quilòmetres de recorregut, la B-40 té tres carrils de circulació per sentit. Es calcula que cada dia hi passaran 43.000 vehicles, un vint per cent dels quals seran camions. Les obres han tingut un cost total de 293 milions d’euros, el doble del pressupostat en l’adjudicació.

El conveni per l’extensió cap a Sabadell ja està tancat

Durant la inauguració el ministre de Transports ha anunciat que aquesta setmana ha tancat amb la Generalitat el redactat del conveni per la continuació fins a Sabadell, la Ronda Nord. La signatura ja depèn dels terminis administratius. L’Estat, titular de la via, hi aportarà 200 milions d’euros. Vista l’experiència el ministre no s’ha atrevit a donar cap termini per l’execució de l’obra.

La Generalitat haurà d’acordar el traçat amb els municipis, un consens que no serà fàcil per la discrepància sobre el format. El mateix Puente s’ha mostrat partidari de seguir amb la mateixa configuració de tres carrils per sentit mentre que el govern català vol una ronda urbana, amb només un. Els ajuntaments de Sabadell i Terrassa plantegen un terme mig, de dos carrils per sentit.

L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, no descarta demanar, un cop definit el traçat, la seva execució per fases per accelerar el tram que passa pel terme municipal. Una primera fase podria ser el quilòmetre i mig que faria arribar el final de l’autovia fins l’avinguda del Vallès enlloc de la rotonda de Can Roca. Una segona fase, fins la ronda Oest de Sabadell.

Reunió amb la consellera el 28 de febrer

Jordi Ballart, es reunirà amb la consellera Ester Capella el dimecres 28. Sobre la taula, la prolongació de la B-40 cap a Sabadell i la proposta terrassenca que ja té definida pel seu traçat. Segons l’alcalde, el traçat que proposa Terrassa “té molt menys impacte ambiental que el que s’havia definit al 2013 perquè inclou la construcció en trinxera, ponts i túnels i salva els corredors naturals”.

Ballart també té demanada una reunió amb el ministre Óscar Puente per reivindicar-li, un cop més, un nou enllaç del tram inaugurat a alçada de Les Aimerigues, a l’Oest de la ciutat, que trauria trànsit intern a la ciutat en fer de ronda. L’alcalde confia que  aviat acabin els enllaços amb la C-16 i la C-58 i que la Generalitat faci les obres del tercer carril de la C-16.

El mateix dia que s’inaugurava la B-40, el Ministeri de Transports i la Generalitat han acordat iniciar la tramitació del conveni per millorar la connectivitat de l’AP-2 y l’AP-7.