La Campanya Contra el Quart Cinturó fa 25 anys amb l’atenció posada al tram fins a Granollers

Si hi ha una infraestructura al Vallès que ha generat més debat i controvèrsia, aquest és la B40, coneguda popularment com el Quart Cinturó. Aquesta via ha d’unir Vilafranca del Penedès amb el Maresme, passant pels dos vallesos i evitant, per tant, l’àrea metropolitana de Barcelona.

La idea de construir-la ve de lluny, dels anys seixanta, però no va ser fins els noranta que va aparèixer amb grans titulars als mitjans de comunicació. En part va ser així per la Campanya Contra el Quart Cinturó, en la que hi participaven entitats ecologistes i veïnals, amb l’ADENC, l’Associació per la Defensa i Estudi de la Natura, com a cap més visible. La lluita d’aquesta plataforma demanava la paralització d’aquest projecte pel fort impacte ecològic que deixava al territori.

La Campanya Contra el Quart Cinturó compleix 25 anys. Va ser el 1993 quan es va aprovar el Pla Urbanístic de Sabadell i el marc pel Protocol del Rodal de Sabadell, dos fets que van encendre les protestes. Aleshores van començar les mobilitzacions ciutadanes, manifestacions, exposicions informatives sobre el traçat, un debat que encara dura sobre la mobilitat entre els dos vallesos i, sobretot, una lluita administrativa contra el Ministeri de Foment.

La campanya va tenir una focalització molt important a Terrassa a finals dels noranta i a principis dels 2000 amb la voluntat d’aturar les obres del tram entre Terrassa i Abrera.

Finalment les màquines van començar a treballar el 2007 i encara no han acabat. S’espera que ho facin l’any que ve.
Ara la Campanya Contra el Quart Cinturó concentra les accions en el tram entre Terrassa i Granollers i que passa per Sabadell. De moment, ha aconseguit que Foment arxivi l’estudi informatiu del 2010, després de rebre una querella criminal per irregularitats administratives.