La CECOT denuncia que els retards en la B-40 suposen un sobrecost de 240 milions d’euros

“Des del 1966 on el Pla Director Territorial de l’Àrea de Barcelona incloïa per primera vegada la Ronda Vallès (B-40) fins a dia d’avui ha plogut molt”, afirma Antoni Abad, president de la Cecot, “tant, que és comprensible que un projecte inicial, concebut en base a un context i un entorn socioeconòmic i polític determinat, hagi hagut d’anar-se adaptant en el temps. Ara bé, estem parlant de 53 anys des que es va parlar per primera vegada de la necessitat d’una Ronda Vallès i que a la Cecot anomenem com l’eterna infraestructura inacabada, només per darrera de la Sagrada Família de Gaudí (1882)”.

L’estudi que ja va fer públic la Cecot el febrer de 2017 elaborat per l’Institut Cerdà exposa que l’impacte macroeconòmic del tram de la B-40 entre Abrera i Terrassa acabat suposaria un estalvi de 24 milions d’euros anuals. “Ara ja portem prop de deu anys d’endarreriments així que els incompliments en el termini de finalització estan afegint un sobrecost a la infraestructura de 240 milions d’euros”, afirma Abad.

D’altra banda, segons l’informe tècnic, la finalització d’aquest tram tindrà un impacte macroeconòmic positiu de 252 milions d’euros a Catalunya i els efectes de la infraestructura en el conjunt de l’Estat es situa entre els 364 i els 427 milions d’euros. A més, l’informe tècnic també explicita que l’execució de l’obra suposaria un estalvi anual de prop de 24 milions d’euros, tenint en compte despeses externes i internes, i el fet que cada dia transitarien per la via més de 2.500 vehicles pesants. A criteri de la Cecot, aquesta infraestructura contribueix, a més, a fer una xarxa més sostenible per l’augment de la fiabilitat i l’eficiència; la reducció de la congestió i els accidents”. Segons l’Institut Cerdà, es reduirien en 6.700 tones les emissions de CO2 a l’any.

Les empreses consideren la Ronda del Vallès com un connector i articulador de la mobilitat entre comarques i territoris i no únicament com una infraestructura de pas. I és per aquesta visió de vertebració del territori que, tenint en compte l’estudi tècnic i els resultats obtinguts, els representants empresarials i socials creuen necessari que els líders municipals i els grups polítics prioritzin l’impuls de la Ronda del Vallès ja que hi ha un ampli consens en la necessitat de finalitzar aquest tram. “Reclamem una gran mobilització social i política per acabar aquesta infraestructura perquè no té sentit endarrerir dos any més la posada en servei”. El president de la Cecot reitera que “és intolerable un nou incompliment del Ministeri amb les dates de finalització. Tot i que no ens consta oficialment, tenint com a dada la provisió de subministraments per abastir l’obra, preveiem que si no hi ha cap més entrebanc, el tram Abrera-Terrassa no estarà acabat fins a mitjans o finals del 2021 en comptes d’aquest mes d’octubre, que va ser el darrer compromís públic del Ministre de Foment.

La Patronal CECOT demana als ajuntaments del Vallès que s’uneixin per reclamar al govern espanyol compromís per acabar les obres de la B-40. En declaracions a La Xarxa el seu secretari general, David Garrofé, assegura que la pressió de la societat civil ja ha arribat al límit, i que ara és el torn dels ajuntaments. 

La mateixa patronal qualifica la carretera com l’eterna infraestructura inacabada, i assegura que el problema d’arrel és la manca de voluntat política. Garrofé, però, considera que els ajuntaments de tots dos vallesos han de posar-se les piles i anar a una.