La Covid-19 deixarà un consum més responsable i respectuós amb el medi ambient

El 75 per cent dels consumidors asseguren que després de la pandèmia del coronavirus vol reduir el seu volum habitual de compres, mentre que més del 60 per cent es replantejarà les seves necessitats. Una de les raons per aquesta disminució del consum és la crisi econòmica però també la necessitat de ser més respectuosos amb el medi ambient. Així ho diu un estudi fet per l’Escola Universitària de Comerç i Distribució, l’ESCODI

L’ESCODI ha plantejat una enquesta oberta sobre els hàbits de consum durant aquesta època de confinament i les tendències del consumidor una vegada el comerç torni a obrir amb normalitat. A l’enquesta hi han participat més de 700 persones i ha estat dirigida pel professor en psicologia de consum Albert Vinyals. El 75 per cent declara que vol que es reduexi el consumisme mentre que el 60 per cent això ho aplicarà en la seva pròpia compra. La pandèmia de la Covid-19 està al darrera d’aquesta decisió per al futur immediat però també cal destacar l’alt percentatge per voler contribuir a la preservació del medi ambient amb un consum més moderat.

Tot i això quan es pregunta què creu que farà la societat en relació al consum, el 42 per cent consideren que tot seguirà igual, mentre que el 41 per cent creu que les coses canviaran. Durant les cinc setmanes de confinament s’ha experimentat un considerable augment de les compres on-line de productes de gran consum. Tot i això les xifres globals experimenten un descens durant el període de botigues tancades, especialment en productes de primera necessitat. Segons l’enquesta el 42 per cent de participants assegura que comprarà menys per la xarxa quan acabi l’alerta sanitària mentre que només un 17 per cent diu que comprarà més a través de les plataformes digitals.

Aquestes xifres, segons el director de l’enquesta, mostren la voluntat del consumidor de tornar-se a trobar gent en el procés de compra el què pot comportar una revifada del comerç tradicional, al menys en els primers dies de botigues obertes. El preu continuarà tenint un pes específic en la decisió de compra amb un augment de la demanda de productes de marques blanques i lowcost, tot i que un 22 per cent asseguren evitaran aquests productes que compensaran amb una major austeritat en el consum. I és que la situació laboral dels enquestats és aquesta: Un 24 per cent es troben actualment en un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació, ERTO, i sense treballar, el 42 per cent fa teletreball, mentre que el 18 per cent fa feines presencials. Durant el confinament un de cada quatre enquestats s’ha quedat sense feina mentre que abans només un de cada 10 estava a l’atur.

L’enquesta de l’ESCODI també ha analitzat les tendències de consum durant el confinament. Només un ú per cent confessa que durant aquest temps ha comprat més roba, seguit dels electrodomèstics, l’equipament de la llar i l’electrònica. Contràriament a la pujada de vendes al supermercat, un 28 per cent dels enquestats ha reduït la compra d’alcohol davant el 8 per cent que assegura comprar-ne més. Durant el confinament els enquestats cuinen i netegen més la casa, fan rebosteria, bricolatge o simplement s’avorreixen. També han dedicat menys temps i diners a la cura personal com perruqueria, massatges o cosmètica.

Creix en un 75 per cent el consum de mitjans audiovisuals a les xarxes i baixen els tradicionals com la ràdio o la televisió. A hores d’ara l’estat d’ànim del 87 per cent dels enquestats és pitjor que abans del confinament, un 27 per cent ha millorat la relació amb la família i un 8 per cent ho ha fet amb els amics. El 89 per cent de les persones coincideixen en que la seva situació econòmica és igual o pitjor que abans del 13 de març. Amb tot això el responsable de l’enquesta creu que anem cap un canvi de model forçat amb un consum més responsable i auster pel replantejament de les necessitats del consumidor i amb una major conscienciació pel medi ambient.