La majoria de les empreses considera que el Subministrament Immediat d’Informació de l’IVA no els aporta cap avantatge

El Club Cecot Financer & Fiscal ha fet un sondeig entre les empreses associades a la patronal Cecot afectades per l’entrada en vigor del Sistema de Subministrament Immediat de l’IVA el passat 1 de juliol. Des de la patronal consideren que el fet de subministrar on-line la informació comptable de l’empresa a l’AEAT, implica un canvi de cultura radical per a les empreses i afirmen que ha generat desconcert entre les pimes. Ho atribueixen a que, tot i que s’ha anat anunciant amb anterioritat, sempre s’havia retardat per la impossibilitat de legislar sobre tota la casuística empresarial. Alerten que les empreses han tingut escassament dos mesos i mig per preparar-se.

No obstant això, la Cecot és conscient que la digitalització dels sistemes de control per part de l’Administració tributària va en la línia dels avanços tecnològics i que són mecanismes de lluita contra el frau fiscal i contra l’intrusisme que aportaran, quan es consolidin, aspectes positius per al desenvolupament econòmic. Segons l’AEAT, el sistema permetrà agilitzar les devolucions d’IVA i combatre el frau fiscal. Alhora, el SII permetrà eliminar burocràcia, concretament els models 347, 340 i 390.

Sigui com sigui, segons la patronal, la implementació de nous sistemes per part de l’administració té un impacte directe sobre la productivitat i l’organització de les empreses. L’objectiu del sondeig ha estat el de copsar els canvis i conseqüències d’aquesta mesura. Del total d’empreses que han respost, un 26% són indústries del sector metal·lúrgic, un 21% indústries del sector químic, un 11% indústria gràfica i en menor percentatges  indústria tèxtil, de la fusta, transport i logística o comerç.

El document posa de manifest que el 87% de les empreses confirma haver hagut de realitzar adaptacions als seus sistemes de gestió que, en un 30% ha requerit entre 5.000 i 10.000€ d’inversió i en un 48% una inversió inferior a 5.000€. A més, en el 75% dels casos, l’empresa també ha hagut d’invertir en formació, per sota dels 5.000€ en el 97% dels casos. D’altra banda, el 72% confirma haver modificat algun procés intern per poder aplicar el SII. I, finalment, en el 48% dels casos només amb afectació interna i en el 42% de les respostes amb afectació tant a clients com a proveïdors.