La pressió de la terra humida i una estructura de formigó de 40 anys, causes de la caiguda del mur

Gairebé 50 dies després de la caiguda d’un mur a sobre la via a l’entrada de Terrassa els operaris de Ferrocarrils continuen treballant a tota màquina, amb l’única interrupció del dia de Nadal.

El director de Xarxa Ferroviària i Projectes de FGC, Pere Mateu, confirma, com ja s’intuïa, que l’esfondrament va ser degut a la combinació d’una excessiva pressió de la terra humida per la pluja sobre una armadura de formigó desgastada quaranta anys després de la seva construcció. Això va provocar el trencament del punt d’unió entre el mur i la seva base i l’ensorrament de 18 metres de paret a sobre la via quan, afortunadament, no hi passava cap comboi.

Segons Mateu aquesta patologia en l’estructura no havia estat detectada en els controls periòdics que fa l’empresa ferroviària perquè el seu origen està a vuit metres sota terra i en la cara no visible del mur.

Arran de l’incident Ferrocarrils va decidir refer no només els 18 metres esfondrats sinó que va optar per una reforma integral en tot el mur, amb 85 metres lineals. Una nova estructura de formigó més sòlida, amb 700 metres cúbics d’aquest material, donarà més resistència al mur i el sistema de drenatge quedarà reforçat.

Paral·lelament, també s’analitza la paret de davant que, en principi no ha de tenir afectacions perquè, a diferència de la que es va ensorrar, té paviment a sobre i l’aigua ben canalitzada.

El directiu de FGC no s’atreveix a avançar quan finalitzaran les obres perquè la Covid varia el ritme de treball i el nombre d’efectius disponibles, una quinzena de mitjana. L’empresa assegura que no escatima cap esforç en mitjans i personal per a que acabin el més aviat possible.