La Síndica va tramitar al 2020 menys greuges però va rebre un 60 per cent més de consultes

La Sindicatura Municipal de Greuges va efectuar l’any passat 1.497 actuacions, un 12 per cent més que al 2019. Arran de la pandèmia es va reduir l’activitat presencial de la Síndica en actes, xerrades i visites però, en canvi, va augmentar en un 60 per cent el nombre de consultes, fins les 1.198. La majoria es van fer per telèfon i només una quarta part presencial. La Síndica, Isabel Marquès, ha presentat la memòria del 2020 al ple municipal d’aquest dilluns.

En tot el 2020 es van presentar 125 greuges, un 32 per cent menys que l’any anterior, i només 8 entre els tres mesos de confinament. La Síndica ha detectat un increment de queixes per manca de resposta municipal.

Del total de greuges, 46 es van derivar al Sindic de Catalunya per estar fora de l’àmbit d’actuació de la Síndica de Terrassa. 27 encara estan en tràmit, a l’espera dels informes dels serveis municipals corresponents i 52 ja s’han resolt: 9 desfavorablement, 27 amb resolució favorable acordada amb l’Ajuntament i 16 amb recomanació. També es van resoldre 19 greuges del 2019 que havien quedat pendents. El Centre, Ca n’Aurell i Ca n’Anglada són els barris que més greuges van presentar.

Sis de les recomanacions fan referència a multes de trànsit, tres de les quals a la plaça de la Quadra de Vallparadís. Tres són sobre la dificultat d’accedir a un habitatge social i tres sobre el trasllat de contenidors. Amb un greuge cadascun, la retirada d’una vehicle per part de la grua, el tancament parcial de la terrassa d’un bar, el soroll en un comerç, l’exclusió d’un procés de selecció i la preinscripció a les escoles bressol.

En tot l’any la Síndica només ha fet una actuació d’ofici, en referència a l’agilitat en l’empadronament de les persones nouvingudes. Demana a l’Ajuntament que adapti aquest servei a les noves indicacions de l’Institut Nacional d’Estadística i que garanteixi la resolució dels expedients en un termini de tres mesos.