L’art de projectar una pel·lícula com ‘Casablanca’ en format de 35mm

En un món dominat per la tecnologia digital, encara hi ha lloc per a aquells nostàlgics que gaudeixen recuperant bells costums del passat. Un exemple el trobem en la manera d’anar al cinema, una activitat que ha canviat -i molt- durant els últims anys. Després de tot un segle projectant pel·lícules en format analògic, la digitalització s’ha apoderat de la majoria de sales, permetent que les produccions arribin al públic sense barreres d’espai ni temps.

Tota aquesta modernització ha provocat que, avui en dia, quedin molt pocs cinemes on poder anar a veure una pel·lícula en 35mm. Un d’ells és el Cinema Catalunya de Terrrassa, que aquest dijous projectarà a la gran pantalla tot un clàssic entre els clàssics, com és ‘Casablanca’. I és que l’emblemàtica sala del carrer Sant Pere encara conserva el projector analògic que s’havia utilitzat tota la vida, fet que permet reproduir -de tant en tant- pel·lícules en cinta de cel·luloide.

La feina artesana de preparar les pel·lícules de 35mm abans de la seva projecció forma part d’un d’aquells oficis que semblen destinats a desaparèixer. Revisar l’estat de la cinta, realitzar els ajustaments necessaris abans d’enllaçar les diferents bobines o saber muntar la pel·lícula a la mateixa màquina de projecció són tasques molt metòdiques que, amb la irrupció del format digital, han passat a la història per a moltes sales. Al Cinema Catalunya, però, encara es manté aquesta tradició, amb sessions com les d’aquest dijous que conserven tota l’essència del setè art.