L’austeritat marca la tendència del consum des de l’arribada de la Covid-19

Gairebé la meitat dels consumidors, un 42%, estan decidits a comprar d’una forma més austera que abans de l’epidèmia de Covid-19. Ho diu el darrer informe de l’Escola Superior de Comerç i Distribució, l’ESCODI, basat en dues enquestes fetes a l’abril, en ple confinament, i finals de juliol. Els motius per a aquesta premeditada reducció del consum són dos: la crisi econòmica i la consciència ecològica. Aquest darrer factor està cada vegada més present en els consumidors. Un 66% dels enquestats manifesten obertament que volen que baixi el consumisme, un 62% assegura que s’ha replantejat les seves necessitats i un 64% afirma que amb els seus actes de consum vol ser més respectuós amb el medi ambient. A més, a diferència de la crisi del 2008, no tenen tanta tirada els productes ‘low cost’: cada vegada són més els consumidors (un 23% al juliol) que eviten els productes barats.

L’altre factor que ha analitzat l’enquesta és el tipus de botigues preferides. La compra on line i a botigues de proximitat són la tendència. El 67% dels consumidors afirma que ara li donen més importància als productes de proximitat i el 65% assegura que ara compren més a comerços propers. D’altra banda, durant el confinament el 42% deia que, quan tornessin a obrir les botigues, comprarien menys per internet. Ara, en canvi, el 47% diu que compra més on line. Els rebrots i el fet d’haver d’entrar a establiments públics tancats està reduïnt la compra física.