Més envasos i menys voluminosos, principals canvis del confinament als residus de Terrassa

Com cada divendres, l’Ajuntament de Terrassa ha actualitzat les xifres dels serveis municipals essencials que atenen la ciutadania des de la declaració de l’estat d’alarma. Aquesta setmana s’hi han afegit nous indicadors com són l’entrada en funcionament de la deixalleria de Can Casanovas aquest mes de maig. Tot i l’augment d’usuaris els primers dies, les xifres d’aquesta primera quinzena són força similars a les de l’any anterior: 849 usuaris per 827 en el mateix període de l’any passat. On sí s’han detectat canvis substancials és en la recollida de residus d’aquest passat abril de confinament respecte l’abril de 2019. Mentre que hi ha un gran descens de voluminosos, del 42’8%, creix el nombre d’envasos recollits, amb un augment del 34’8%. També hi ha un increment del 16’1% en la fracció del vidre i un descens del 6’9% en la de paper i cartró. Les xifres totals són lleugerament superiors aquest 2020: s’han recollit 8.416 tones de deixalles, per 8.235 de l’any passat. Gairebé la meitat correspon als contenidors grisos. L’Ajuntament continua amb la campanya d’inspecció de residus “Tolerància zero” iniciada el 13 d’abril. De moment s’han fet 161 inspeccions i s’han aixecat 51 actes, on el 80% d’infraccions corresponen a particulars. A hores d’ara les sancions imposades ascendeixen a un total de 20.899€. Aquest mes de maig s’hi ha afegit també la campanya d’inspecció urbanística d’obres i serveis. Entre el 6 i el 13 de maig s’han realitzat 119 inspeccions que han permès detectar 10 obres sense llicència i obrir 13 expedients disciplinaris per incompliments de normativa.

Una altra variació d’hàbits que es desprèn d’aquests indicadors és la del consum d’aigua, el qual ha disminuït lleugerament. Tenint en compte les dades del mes d’abril, encara que a les llars el consum va augmentar al voltant del 10%, el descens del consum industrial ha estat d’entre el 10% i el 20%, mentre que el descens del consum comercial ha estat superior al 70%, una mica més que el de l’Ajuntament i les empreses municipals. Això fa que, en total, el consum d’aigua a Terrassa ha estat del 5% menys que abans de l’estat d’alarma.

El trànsit a les principals avingudes de Terrassa també està incrementant-se mica en mica, tot i que continua presentant registres molt inferiors als habituals. Aquesta darrera setmana el descens de vehicles ha estat del 52% respecte l’antiga normalitat, mentre que durant les primeres setmanes de confinament era del 75% amb pics del 80%. Els usuaris del transport públic urbà han anat augmentat paulatinament des que a principis d’abril es va registrar el pic de reducció, amb el 96% menys de passatgers respecte abans de la pandèmia. A 13 de maig els usuaris diaris dels autobusos urbans eren 8.000, el que significa una ocupació del 15% de l’habitual. Tot i això, per garantir les distàncies de seguretat estan funcionant dues terceres parts de la flota, 37 de 56 busos. La millora que tot plegat havia provocat en la qualitat de l’aire a la ciutat també està començant a reduir-se i torna als valors de la primera setmana d’estat d’alarma. Pel que fa a la contaminació acústica, causada principalment pel trànsit, la reducció mitjana d’aquests dos mesos de confinament ha estat de 4’9dB(A), 3’5 de dilluns a dijous i 6’8 de divendres a diumenge. I és que quan més es nota és als vespres, per l’absència de vida social. Segurament aquest és el motiu que la caiguda més severa s’hagi detectat a la Plaça Vella, mentre que la menor disminució és la que es produeix a un lloc ja de per si tranquil com és la plaça del Rector Homs.

Pel que fa a l’atenció de persones en situació vulnerable, s’han registrat 2.596 atencions presencials entre el 16 de març i el 14 de maig, mentre que les consultes per telèfon han estat 13.167. El Centre de Distribució Social d’Aliments de Terrassa ha repartit un total de 4.823 lots d’aliments des del 16 de març, 698 dels quals aquesta última setmana. El Servei d’Ajut a Domicili ja ha prestat 23.345 serveis a 1.455 domicilis de la ciutat, mentre que el Servei d’Àpats a domicili ha repartit 12.795 menús per a 316 persones. El Centre d’Acollida Frederic Soler per a persones sense sostre ha acumulat ja un total de 2.772 pernoctacions des que es va habilitar el 19 de març i a dia d’ahir acollia 37 homes i 13 dones. L’espai de famílies ubicat a l’Alberg de Joventut suma un total de 733 pernoctacions i ahir hi havia 10 infants i 7 adults.

El Servei d’Informació i Atenció a les Dones ha realitzat 1.021 atencions de seguiment i 57 d’urgència. D’aquestes últimes, la majoria, 36, han estat del servei de psicologia per a dones. Per la seva banda, el Servei d’Atenció Integral a la Diversitat Afectiva Sexual i de Gènere ha atès un total de 54 persones, 38 de les quals pertanyen al col·lectiu LGTBI+, mentre que la resta eren familiars. De les 217 atencions realitzades, més de la meitat, 115, han estat intervencions de seguiment socioeducatiu i emocional no terapèutic. El telèfon d’informació municipal 010 continua atenent la ciutadania de dilluns a divendres entre les 9h i les 20h i de 10h a 14h i de 16h a 19h els caps de setmana. Del 13 de març al 14 de maig ha atès un total de 24.956 trucades.

117 empreses ja s’han donat d’alta al MarketPlace Terrassa Covid-19 que gestiona el Servei d’Innovació. Es tracta d’un espai on les empreses ofereixen solucions, coneixements i demanda per establir sinergies i aliances per sobreviure a l’actual crisi. 3.170 són el total d’atencions a persones del Servei d’Ocupació – Foment de Terrassa SA, mentre que a les empreses se’ls ha fet 824 assessoraments telefònics i 4.419 per correu electrònic. La borsa de treball ha aconseguit 118 contractacions laborals d’un total de 2.572 candidatures rebudes. 804 persones s’han donat d’alta a la borsa durant l’estat d’alarma. A data de 15 de març la borsa disposa de 22 ofertes de feina, 5 de les quals corresponen a sanitat i 3 a la indústria farmacèutica. El Servei de Comerç ha realitzat 1.143 gestions i atencions directament relacionades amb la crisi de la Covid-19 a establiments de la ciutat, mentre que les gestions i atencions telemàtiques del Servei de Consum han estat 439. Finalment, el Servei d’Emprenedoria i Economia Social ha realitzat 146 atencions individuals, 53 de les quals feien referència a la reactivació de l’activitat econòmica.