Persones usuàries i treballadores de FGC decideixen en què s’invertiran 300.000 euros

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va començar a l’abril un procés participatiu. El personal va presentar propostes per destinar una part de la inversió de la companyia fins a una partida màxima de 300.000 euros. A partir d’aquest dilluns, 14 de juny, aquestes idees ja es poden consultar i votar a través del portar de participació ciutadana de la Generalitat.

Les actuacions poden ser internes (que incideixen directament sobre el personal de la companyia) i millores del servei que afecten la ciutadania. Les propostes d’àmbit intern poden ser votades per les persones que treballen a Ferrocarrils i les altres, per tota la ciutadania major de 16 anys.

Tal com explica la directora d’Organització i Persones de Ferrocarrils, Juliana Vilert, “volem implicar la ciutadania i, sobretot, els grups d’interès d’FGC en la presa de decisions. En el cas del personal d’FGC, fomentant el lideratge participatiu i la cocreació en el nostre dia a dia, i que siguin els treballadors i treballadores qui decideixin en quins projectes s’ha de destinar una part de la inversió empresarial”. Aquest és un dels objectius i eixos que s’ha marcat la companyia en l’Estratègia d’Activisme 2030, presentada aquest any, i que “posiciona Ferrocarrils com una empresa activista en el foment de la participació, la implicació i la suma de talent de totes les persones que formen part de la companyia. El nostre objectiu és aconseguir que a partir del 2022 el 0,5% del pressupost anual d’inversió sigui definit en base al procés de pressupostos participatius”.

Aquest és un projecte pioner en l’àmbit de les empreses públiques de la Generalitat de Catalunya i es tracta de promoure que el personal i la ciutadania decideixin a què es destina una part del pressupost d’inversió. El procés de votació estarà obert fins a l’11 de juliol. Després, es realitzarà l’escrutini dels resultats per conèixer les propostes guanyadores.

Per vetllar pel correcte desenvolupament de tot el procés, així com per valorar la viabilitat de les diferents propostes, s’han format dues comissions, de coordinació i validació, formades per representants de diferents àrees de la companyia així com per personal d’un gabinet auditor extern. D’aquesta manera es vol garantir la transparència del procés i el dret de la ciutadania a participar-hi, afavorir el protagonisme dels grups d’interès en la presa de decisions i promoure la modernització de la gestió pública.