Terrassa és, de les grans ciutats, la que més ha reduït la segregació escolar els últims cinc anys. Així ho diu el darrer informe del Síndic de Greuges de Catalunya i que ahir donava a conèixer la regidora d’Educiació, Teresa Ciurana, en Comissió Informativa.
Així doncs, Terrassa, que havia arribat a encapçalar la llista fa sis anys, ara se situa en el 10è lloc de la taula, segons l’índex de dissimilitud. Aquest índex es calcula a partir del nombre d’alumnes estrangers i d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). En una escala en que va de 0, on no hi ha segregació, a 1, que correspondria a un centre totalment segregat, la ciutat té un índex de 0,4 a primària i 0,25 a secundària.
Ciurana s’ha mostrat satisfeta per aquesta millora registrada i ha dit que és fruit de mesures com la ràtio 20, que estableix un màxim de 20 alumnes per classe a infantil 3, tant a l’escola pública com la concertada. D’aquesta manera s’evita la sobreoferta educativa i que determinats perfils de famílies triïn determinats centres. A més, la mesura ha evitat el tancament d’una vintena de línies a la ciutat per la baixa natalitat, millora la qualitat de la docència i deixa marge per absorbir la matrícula viva. La nova ràtio s’anirà estenent progressivament a la resta de cursos.
Una altra mesura contra la segregació són les Aliances Magnet, un programa dedicat a impulsar col·laboracions entre centres educatius i institucions d’excel·lència, com el que han establert l’Institut Nicolau Copèrnic i el mNACTEC i l’Escola El Vallès i la Universitat Politècnica.