Vendes fluixes al comerç català durant el primer semestre del 2018

L’ESCODI ha donat a conèixer els resultats de l’enquesta sobre l’estat del comerç a Catalunya durant el primer semestre de l’any i les conclusions no són bones. Després de quatre anys de creixement sostingut, la pujada de les vendes s’ha frenat. A un 52% dels enquestats els han caigut les vendes, una davallada que també es percep en els marges comercials, que no creixen. Els beneficis baixen pel 54% dels empresaris.  La meitat dels enquestat opinen que l’ànim dels clients per comprar ha baixat i que entren menys persones a les botigues.

Per explicar aquest escenari, per primer cop, no s’addueix a la política o a la crisi econòmica. Els principals factors que s’atribueixen són el climatològic, amb una primavera molt plujosa, i el canvi d’hàbits dels consumidors, cada vegada més propensos a les compres on line. Un 22% han obert noves botigues i un 18% n’han tancat.

Pel que fa a les rebaixes d’estiu, la percepció també és dolenta. El 51% diu que han venut menys que l’any passat i la meitat també diu que consideren perjudicial la liberalització del calendari de rebaixes.

La directora gerent de l’ESCODI, Núria Beltran, considera que aquesta situació és “un avís” en els canvis del comerç, que ja es comencen a materialitzar, i que “obliguen a reflexionar”. Segons Beltran aquest escenari “exigeix una creixent preparació dels equips que lideren les empreses” i que l’únic camí per sortir-ne és la “creativitat i en la innovació”.